Ne pare rau, vizionarea acestei pagini nu este posibila in Internet Explorer 6, 7.
Pentru a explora continutul citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Pentru a beneficia de experienta completa a sitului citynews.ro, va rugam sa downloadati unul din urmatoarele browsere:
Continua pe Citynews.ro
×
inchide
Go to TOP
Miercuri, 11 Ian. 2012, 17:46
0
1210

Benzina, mai scumpă la noi decât la nemţi şi englezi

benzina mai scumpa la noi decat la nemti si englezi
Video 2: 
Video 3: 
Video 4: 

Anul 2012 a venit cu un nou rând de scumpiri. Prețul la carburanţi a crescut simţitor. Asta după ce, începând cu 1 ianuarie, accizele s-au majorat cu 4,4%. Transportatorii se gândesc la scumpirea serviciilor de teamă să nu le scadă profitul.

În România, benzina este mai scumpă decât cea din Germania, deși salariul mediu pe economie este de cinci ori mai mic. Până și din Austria sau Marea Britanie este mai ieftin să cumperi carburant decât din țara noastră. Dincolo de calcule legate de taxe și evoluția cursului valutar, adevărul este că în ultimii doi ani prețul benzinei a crescut în România cu peste 80%, procentul de creștere față de mijlocul anului 2008 – atunci când barilul de petrol costa aproape 150 de dolari – fiind de peste 20%.

Datele Comisiei Europene arată că în acest început de an, topul țărilor cu cea mai scumpă benzină este condus de Danemarca, Malta, Italia, Spania și Portugalia. România se situează pe locul 18, înainte de Germania și Bulgaria. Ultimele locuri ale topului sunt ocupate de Marea Britanie, Austria și Irlanda. Creșterea prețurilor la carburanți a plasat România, încă de la începutul anului 2011, pe locul opt la nivelul întregii Uniuni Europene, cu o scumpire de 4 eurocenți pe litru, în timp ce în Polonia, Cehia și Ungaria, prețul benzinei a crescut cu 3 eurocenți pe litru. Nu e de mirare de ce mulți bucureșteni alimentează în Bulgaria. La vecinii noștri, benzina s-a scumpit cu un singur cent pe litru, anul trecut. Cele mai mari scumpiri au fost în Irlanda, unde prețul benzinei, fără a lua în calcul taxele, a crescut cu 14 eurocenți pe litru. În Malta, creșterea a fost de opt eurocenți, iar în Cipru litrul de benzină s-a scumpit cu șase cenți.

Bilete de călătorie mai scumpe

În ce privește impactul creșterii prețului carburanților, problema principală nu o reprezintă populația, ci transportatorii si firmele care trăiesc practic cu benzină sau motorină, aceștia având cel mai mult de suferit. Astfel, operatorii transportului de călători vor majora prețul biletelor. Asta după ce anul 2012 a venit cu accize mai mari cu 4,4% la motorină, iar prețul acestui carburant a depășit 6 lei pe litru. De exemplu, pentru un plin, șoferii vor scoate din buzunar cu 10 lei mai mult decât până acum.  “Pentru noi, motorina este materie primă, fiindcă reprezintă undeva între 40 și 70% din costurile unei firme de transport. În condițiile în care această materie primă - ca și cost - este din ce în ce mai mare, pentru noi, resursele pentru investiții sunt din ce în ce mai mici, ceea ce înseamnă că ne afectează negativ. Încercăm să reducem costurile din altă parte, probabil că până la urmă vom crește prețurile”, explică directorul unei firme de transport din oraș.

Școlile de șoferi, cu un picior în groapă

După ce au scăzut preţurile pentru cursuri şi au făcut reduceri pentru elevi şi studenţi, şcolile de şoferi din Cluj îşi vând acum maşinile în târguri sau prin anunţuri online. „Ăia care vând maşinile de şcoală în târgul de mașini sunt instructori independenți care nu mai au acum de lucru sau care folosesc maşina şi în interes personal”, explică  Emil Rusu, directorul şcolii de şoferi Alfa. Touşi, nici şcolile de şoferi nu o duc foarte bine. „Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, elevii sunt mai puţini. Se simte criza, asta e. Din fericire, până acum nu am fost nevoiţi să vindem nicio maşină a şcolii”, spune directorul şcolii de şoferi Auto Tudor.

Nu mai merge nimic, nicio categorie

Directorul şcolii de şoferi Alfa e mai franc: „Nu mai merge nimic, nicio categorie. La B mai vin, da' cu ţârâita;  la C e foarte slab şi la D mai vin ăia care speră să se pensioneze şoferi de la Ratuc”, spune Emil Rusu. Acesta zice că situaţia economică a ţării îi face pe clujeni să se gândească de două ori înainte să mai investească bani în ceva care nu le aduce profit. „Nu mai fac oamenii şcoala cum o făceau înainte, pe principiul lasă, să am şi eu carnet, cine ştie când am nevoie. Nu mai au oamenii bani”, explică el. Emil Rusu susţine că şcolile de şoferi care practică preţuri sub opt milioane încalcă legea. „Nu aţi văzut că sunt tot felul de firme care spun că fac şcoala cu 5-6-7 milioane? Ăia sigur fură undeva. La cât e preţul combustibilului acum, nu ai cum să nu depăşeşti suma aia, în condiţiile în care fiecare elev trebuie să conducă un anumit număr de kilometri”, explică acesta.

Agricultura, și mai scumpă

Oamenii de afaceri avertizează că prețurile mărfurilor vor crește anul acesta, odată cu creșterea prețului carburanților. “Creșterea prețului la motorină este o măsură care afectează întreaga categorie a oamenilor de afaceri, atât cei care lucrează în domeniul producției industriale, dar, în special, pe cei care lucrează in domeniul agricol. Motorina are o implicație foarte importantă în toate domeniile, deoarece se folosește pentru transport și atunci toate prețurile, la aproape toate categoriile de marfă, vor fi modificate, în sensul creșterii. Cei mai afectați de majorarea accizelor la motorina sunt agricultorii. Acum, la inceput de an, acest semnal negativ va avea mari implicații, în primul rând asupra moralului oamenilor de afaceri. Cea mai afectată categorie vor fi fermierii, pentru care motorina este foarte importantă în toate activitățile pe care le desfășoară în agricultură”,  explică Ovidiu Stan, președintele Ligii Întreprinzătorului Român, filiala Cluj.

Amendă record pentru benzinării

Consiliului Concurenţei a sancţionat principalele companii petroliere din România cu amenzi de până la 3% din cifrele de afaceri realizate în anul 2010, în urma unei investigaţii derulate pe piaţa carburanţilor. Autoritatea de reglementare investighează cele mai mari şase companii petroliere din România, respectiv OMV, Petrom, Rompetrol, MOL, Agip şi Lukoil, având suspiciuni că acestea s-au înţeles în 2008 să retragă de pe piaţă un sortiment de benzină. Cea mai mare sancţiune pe care o poate aplica Consiliul Concurenţei unei companii este amendarea cu echivalentul a 10% din cifra de afaceri.Cifrele de afaceri cumulate în 2010 ale companiilor OMV Petrom Marketing, OMV Petrom, Rompetrol Downstream, ENI România, MOL Romania Petroleum Products şi Lukoil România totalizează 32,4 miliarde de lei, astfel că valoarea totală a sancţiunilor este de aproximativ un miliard de lei (circa 205 milioane de euro).

Adina Fartușnic

Articole din aceeasi categorie
Accident mortal de circulație pe strada Aurel Vlaicu din Cluj-Napoca. Un bărbat a fost lovit de o betonieră.
18 Oct. 2017
17:22
0
Secția în aer liber a Muzeului Etnografic al Transilvaniei a fost îmbogățită cu noi elemente de patrimoniu.
18 Oct. 2017
16:06
0
Adrian Mihuț, consilier în cadrul Consiliului Local al comunei Margău, județul Cluj, a fost găsit în incompatibilitate de Agenția Națională de Integritate.
18 Oct. 2017
15:33
0
Pe drumul judeţean 108C, pe sectorul cuprins între localităţile Gârbău şi Aghireş, dar şi pe raza localității Aghireș, au fost finalizate lucrările de asfaltare.
18 Oct. 2017
14:27
0
O acțiune a polițiștilor rutieri din Dej s-a lăsat cu amenzi. Nu doar șoferi au fost amendați, ci și pietonii care au traversat strada aiurea.
18 Oct. 2017
13:35
0
Duminică, 22 octombrie 2017, la ora 23.59 se va încheia votul pe domenii în cadrul primului proces de bugetare participativă online din România.Până acum au fost create 6.500 de conturi și s-au înregi
18 Oct. 2017
11:57
0

Recomandari

Post new comment

Adaugă comentariu nou

Conţinutul acestui câmp va fi considerat confidenţial şi nu va fi făcut public.

Filtered HTML

  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Taguri HTML permiseŞ <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență vor fi șterse.

Comentarii

01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
01 Jan. 1970
02:00
Inchide